لباسهاى مفهومى و خلاق دنياى مد در مجتمع فنى تهران تدريس مى شود

  • 26 ارديبهشت , 1396
  • 211 نفر
  • کد خبر 100078
 
لباسهاى مفهومى و خلاق دنياى مد در مجتمع فنى تهران تدريس مى شود براى اشنايى با اين مبحث در رشته طراحى لباس در ذيل به معرفى اجمالى از لباس مفهمومى پرداخته ايم:
منظور طرح لباسهایی است که هدف اصلی آن پوشش بدن انسان نیست٬بلکه نمایش صفات یا احساس یا اندیشه های انسان است.در حقیقت٬لباس های مفهومی اندام انسان را ابزاری برای انتقال یک فکر یا صفت درونی او می دانند ونه الزاما برای پوشش تمام یا بخشی از جسم او و این دقیقا همان هدفی است که هنر مفهومی در پی آن است.به این معنا که کنش هنرمند فقط پیش نیازی برای نشان دادن ماهیت اثر هنری وایده اوست وهر گونه حاصل کار ویا جسمیت بخشیدن ٬تنها نمودی ابتدایی از یک نتیجه گیری کلی بوده که هنرمند بدان دست یافته است.
 
امروزه ٬بسیاری از طراحان لباس در عرصه هنر به دنبال این هستند که طراحی لباس را با تاثیر از دیگر هنرها وعلوم و فرو رفتن در قلب سبک های رایج هنری انجام دهند وامکان پوشیدن لباس را طبق صفت ها ٬معنویات ٬احساسات٬پدیده های روانی و تصورات ذهنی بشر فراهم سازند.
 
در دهه ۱۹۶۰م٬هنرمندان مفهوم گرایی٬مانند کریستو به ابداعاتی روی لباس دست زدند تا لباس به عنوان یک اثر هنری پوشیده شود.لباس های آن ها ٬اجزای کلیدی هنر اجرایی در دهه ۱۹۶۰در نیویورک ٬پاریس ولندن از سوی هنرمندانی چون رودی گرنرایش ٬پاکورابان و مری کوانت در زمینه طراحی لباس به طور نامتعارف و متفاوت با آنچه مرسوم بود٬پدید آمد.از دهه ۱۹۶۰م٬به بعد ایده ها به طور آزاد بین هنرمند ومد به جریان درآمد وما شاهد هنرمندان و طراحانی ٬مانند مونا حاتوم و مارتین مارگیلا هستیم.آن ها در راهی کاوش می کنند تا هویت واصلیت را به وسیله لباس ها وضع کنند.حال آن که هنرمندان دیگر ٬مانند هلن استوری٬جورجیناگودلی و ان همیلتون ٬برای نمایش لباس های از راهکارهای جدید استفاده می کنند که در پس آن ٬ایده های بکر نهفته است .هم اکنون مفهوم پوشاک به سر حد پایانی آن نزدیک می شود٬به طوری که هنرمندان و طراحان از مواد متنوعی مثل مس ٬روزنامه ٬نوارهای لاستیکی ٬موی انسان ٬خار ٬ظروف چینی و فولاد ضد زنگ بافته شده برای درست کردن لباس های پوشیدنی و غیر پوشیدنی استفاده می شود.با وجود این به نظر می رسد هنر طراحی لباس در حال حرکت به نقطه ای است که ایده های آن دیگر از حالت لباس های بسیار مبتکرانه و همچنین لباس های قابل پوشش متمایز می نباشد .البته گاهی لباس های مفهومی ارزش پوشیدن را دارند.برای مثال٬کریستو که به دلیل کارهای اجرایی بسته بندی و استفاده از پارچه بسیار معروف است ٬دست به کار جالبی زد .او برای طراحی لباس عروس در سال ۱۹۶۰م یک کوله بار عظیم رنگ شده را به پیکر مدل افزود که آن را به کلی از مدل های مجله های زنان در همان سال جدا می ساخت.
 لباس‌‌های مفهومی با تلفیقی از هنرهای تجسمی و مد و لباس طراحی می‌شوند و در بسیاری از موارد طراحان این دست لباس‌ها در فکر رسیدن به مرز مشترک میان این دو هنر هستند.
 
طراحان لباس مفهومی به هیچ عنوان قصد به انحراف کشاندن مفهوم پوشش را ندارند و تنها با این هدف که وجه جدیدی از لباس را به تصویر بکشند پا به این عرصه مى گذارد.
طراحی لباس مفهومی به تقویت قوه تخیل و ایده‌بخش افراد کمک می‌کند و موجب می‌شود در کار خود موفق‌تر عمل کنند.
لباس‌های مفهومی معمولا کاربردی نمى باشند،  و هیچ اجباری بر کاربردی بودن آن‌ها نیست. این‌گونه است که می‌توان به لباس‎های کاربردی به عنوان یک اثر هنری نگاه کرد.
لباس‌های مفهومی می‌توانند یک منبع الهام از عناصر مختلف طبیعی و حتی دغدغه‌های اجتماعی باشند و می‌توان آن‌ها را به عنوان یک اثر هنری و ویترینی قلمداد کرد.
 
در بسیاری از کت‌واک‌های جهان، کمپانی‌های مشهور برای طراحی این لباس‌ها هزینه‌های کلان می‌کنند نه به قصد کاربرد، بلکه به منظور درخشش بیشتر در این مراسم خاص و پررنگ کردن وجه هنری برند خود.
بیان خصوصیات و نیازهای دنیای زنان در طراحی لباس‌های مفهومی هنرمندان کشورمان بسیار پررنگ است و حتی اگر لباس‌هایی با این مضامین طراحی شد که چندان کاربردی نبودند، می‌شود همچون بسیاری از برندهای خارجی مشابه کاربردی آن را طراحی کرد و در معرض استفاده بانوان قرار داد.
 
 
منتظر حضور شما در مجتمع فنى تهران شعبه پيروزى كار گروه طراحى لباس هستيم.
براى اشنايى بيشتر با دوره هاى تخصصى و مشاوره با ما تماس بگيريد.


نوشته شده توسط استاد باقری
مجتمع فنی تهران نمایندگی پیروزی